Як відомо, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у
сферах енергетики та комунальних послуг (надалі «НКРЕКП» або «Комісія»)
03 березня 2015 року прийняла Постанову «Про встановлення роздрібних цін
на природний газ, що використовується для потреб населення» № 583
(http://www.nerc.gov.ua/index.php?id=14329) (надалі постанова № 583).
Цією постановою було підвищено тарифи на газ для населення в 7 разів (http://www.pravda.com.ua/news/2015/03/3/7060322/). Пункт 5 зазначеної постанови передбачає: «Ця постанова набирає чинності з 01 квітня 2015 року, але не раніше дня її офіційного опублікування».
Ніби то все логічно, Комісія благородно дала українцям майже місяць щоб звикнути з думкою, що тепер вони за опалення газовим котлом невеликого будинку вони будуть сплачувати до 10 000,00 грн./міс., а не 1 000 - 1 500 грн./міс., як було до того. Однак дуже сумнівним, якщо не протиправним є порядок прийняття вказаної постанови, її реєстрації, опублікування, а також підготовки нормативної бази Кабміну для прийняття такого рішення. Як наслідок, все це дає підстави стверджувати, що Постанова № 583 має бути скасована в судовому порядку.
Отже, в самій постанові Комісії № 583 вказано, що вона прийнята 03.03.2015р. і зареєстрована Міністерством юстиції України в той же день. Навіть постанови Кабінету Міністрів дуже рідко користуються такої привілегією миттєвої реєстрації нормативно-правового акту, але можна допустити, що постанову прийняли на засіданні Комісії, яке розпочалось о 10.00 год. 03.03.2015р. (так як було повідомлено про початок засідання о цій годині http://www.nerc.gov.ua/index.php?news=4261), підписали після закінчення засідання (новина на інтерфаксі зявилась о 12.49 http://ua.interfax.com.ua/news/political/253424.html), невідкладно передали кур’єром прямо в руки Міністру юстиції, який відклавши реєстрацію всіх поточних нпа, доручив невідкладно зареєструвати постанову (постанови) НКРЕКП.
Після вказаної реєстрації із занесенням до єдиного державного реєстру нормативно-правових актів, Мінюст тут же повідомив про це Комісію, і та ввечері того ж дня неймовірним чином встигла передати зазначену постанову для офіційного опублікування.
Якщо допустити можливість прийняття і реєстрації за один день в Мінюсті кількох постанов НКРЕКП ще можна, то яким чином того ж дня – 03 березня 2015 року вказана постанова, разом з двома іншими постановами НКРЕКП від 26.02.2015р. про підвищення тарифів на електроенергію потрапляє до спеціально створеного позачергового номеру 15/1 Офіційного вісника України (http://ovu.com.ua/news/1448-normativno-pravovi-akti-yaki-gotuyutsya-do-opublik) і тут же публікується - просто незрозуміло.
Цей факт вже може бути предметом для перевірки компетентними органами. Підготовка номеру Офіційного вісника України до друку достатньо тривалий процес. Так номер 15, який вийшов друком 03.03.2015р. готувався ще 23-24.02.2015 року (http://ovu.com.ua/news). При цьому найбільш свіжим актом у ньому був Наказ Міністерства юстиції від 18.02.2015р., а після 15 номеру, 02.03.2015р. вже були підготовлені 16 та 17 номери, які вийшли друком відповідно 06.03.2015р. та 10.03.2015р. відповідно, з актами, які також були прийняті ще в лютому.
Простіше кажучи, неможливо підготувати номер Офіційного вісника України за кілька годин з актом, який прийнятий того ж дня і ще й встигнути його опублікувати.
Але це лише половина історії. Набагато цікавішим є прийняття нормативно-правової бази, яка регулює порядок встановлення цін на газ для населення. В основному такими актами є постанови Кабінету Міністрів України.
Так от, виявляється чинні тарифи на газ для населення були встановленні НКРЕ на підставі постанови Кабінету міністрів України, а саме «Про вдосконалення державної політики регулювання цін на природний газ і тарифів на теплову енергію та забезпечення посилення соціального захисту населення під час оплати житлово-комунальних послуг» від 25 березня 2014 р. № 81, уточненої постановою КМУ № 106 від 17.04.2014р. (http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/81-2014-п/print1382536243612832).
Ця постанова прямо визначала розміри тарифів, і по суті, до моменту її скасування, рішення НКРЕКП про підвищення тарифів є протиправними, так як в своїй діяльності НКРЕКП керується законодавством України, актами вищестоящих органів виконавчої влади, в тому числі постановами КМУ.
Так от, постанова уряду № 106 від 17.04.2014р. була чинна аж до 12.03.2015р. і втратила свою силу лише 13.03.2015 року, коли вступила в силу інша постанова Кабінету міністрів України, а саме від 28 лютого 2015 р. № 66 «Про визнання такими, що втратили чинність, постанов Кабінету Міністрів України від 25 березня 2014 р. № 81 і від 17 квітня 2014 р. № 106» (http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/66-2015-п/paran2#n2). При цьому постанова, якою Кабмін скасував чинні тарифи, приймалась в екстреному порядку, адже засідання уряду 28.02.2015р. не планувалось (http://www.kmu.gov.ua/control/uk/meetings/timeframe?d=18.2.2015) і на цьому засіданні було прийнято лише кілька постанов Кабміну.
Відповідно до Закону України «Про Кабінет Міністрів України» постанови Кабінету Міністрів України, крім постанов, що містять інформацію з обмеженим доступом, набирають чинності з дня їх офіційного опублікування, якщо інше не передбачено самими постановами, але не раніше дня їх опублікування (ч. 1 ст. 52). Днем же публікування у все тому ж Офіційному віснику України № 18 є 13.03.2015 року (http://ovu.com.ua/news/1450-normativno-pravovi-akti-yaki-gotuyutsya-do-opublik). Про те, що уряд не буде приймати змін до постанови № 81 про ціни на газ заявив сам міністр енергетики і вугільної промисловості України Володимир Демчишин (http://espreso.tv/news/2015/02/28/uryad_ne_skhvalyv__pidvyschennya_cin_na_haz_dlya_naselennya).
Лише 2 березня 2015 року урядовці виявили, що окрім постанови № 81, є ще кілька актів, які заважатимуть їм прийняти заплановане підвищення тарифів постановою НКРЕКП. Зокрема такою була Постанова Кабінету Міністрів України від 1 червня 2011 р. № 869 “Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги” (http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/869-2011-п/paran648#n648 ), якою було затверджено Порядок встановлення роздрібних цін на природний газ для населення.
Так, по всьому тексту вказаного порядку вживався термін «НКРЕ» - «Національна комісія з питань регулювання електроенергетики України», яка існувала до прийняття Указу Президента України від 10 вересня 2014 року № 715/2014, яким було затверджено «Положення про Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП)» і фактично створено новий орган. НКРЕКП не могла підвищувати тарифи на газ на підставі Постанови від 1 червня 2011 р. № 869, яка надавала це повноваження іншому органу НКРЕ.
Зважаючи на це, в екстреному порядку, Кабінет міністрів України 2 березня 2015 року прийняв Постанову № 74 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України та визнання таким, що втратив чинність, Порядку встановлення роздрібних цін на природний газ для населення» (http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/74-2015-п). Інших актів в цей день урядом не приймалось і повідомлення про засідання уряду в цей день також на сайті немає.
Цією постановою № 74 від 02.03.2015р. КМУ вніс зміни до Порядку встановлення роздрібних цін, в частині зміни назви органу «НКРЕ» на «НКРЕКП» та зміни деяких інших положень, які швидше за все є досить принциповими (але це вже питання до спеціалістів) в плані обрахунку нового тарифу.
На підставі вказаних змін НКРЕКП вже спокійно 03.03.2015р. приймала злощасну Постанову № 583 «Про встановлення роздрібних цін на природний газ, що використовується для потреб населення».
Однак при всьому цьому, лише 13.03.2015р. у чудовому виданні – Офіційному віснику України було опубліковано Постанову Кабінету міністрів України № 74 від 2 березня 2015 року http://ovu.com.ua/news/1450-normativno-pravovi-akti-yaki-gotuyutsya-do-opublik - п. 24. На підставі вже згаданої ч. 1 ст. 52 Закону України «Про Кабінет Міністрів України» постанова уряду, яка надала повноваження новому органу НКРЕКП можливість змінювати тарифи набула чинності лише 13.03.2015р. !
Окрім цього, варто також зауважити, що очолює НКРЕКП незрозуміла особа – Вовк Д.А. Він був призначений як «тимчасово виконуючий обов’язки» (http://www.president.gov.ua/documents/18681.html), а усі документи підписує як «виконуючий обов’язки». Ані одна, ані інша посада щодо «НКРЕКП» не передбачена жодним законодавчим актом. Більше того, в силу вимог законодавства і Конституції прийняття рішень від імені органу і їх підпис в такому статусі є протиправним. Тільки ця одна обставина вже є підставою для скасування усіх актів за підписом цього пана.
Отже, з усього викладеного можна зробити висновок, що рішення, яке визначає надзвичайно важливе грошове зобов’язання всіх громадян України перед державою було прийнято в відверто нігілістичний спосіб, з використанням численних нормативно-правових актів, які не вступили в законну силу, ігноруванням тих, які були чинними і прямо забороняли підвищення тарифів, підписано від імені органу не уповноваженою на це особою, із відвертими підтасовками інформації про опублікування та іншими порушеннями.
Звичайно, що доцільність чи недоцільність підвищення тарифів на газ та їх розмір має бути обговорено експертами на широкій дискусії і можливо, частково підвищення тарифів є виправданим. Більше того, сам Уряд своєю ж постановою № 81 ще в березні 2014 року передбачив, що протягом 2015-2017 років буде відбуватись поетапне збільшення цін на газ, а саме з 1 травня 2015 р. - на 40 відсотків; з 1 травня 2016 р. - на 20 відсотків; з 1 травня 2017 р. - на 20 відсотків. Однак замість дотримання уже запланованого підвищення влада вирішила проявити вершину правового цинізму та зневаги, в першу чергу щодо свідомих і активних громадян, прийнявши явно протиправну постанову НКРЕКП № 583. З огляду на це, закликаю усіх небайдужих доєднатись до процесу оскарження в судовому порядку протиправних дій та рішень Кабінету міністрів України та НКРЕКП. Свої пропозиції надсилайте на euro.et@gmail.com
East European Financial Group
Цією постановою було підвищено тарифи на газ для населення в 7 разів (http://www.pravda.com.ua/news/2015/03/3/7060322/). Пункт 5 зазначеної постанови передбачає: «Ця постанова набирає чинності з 01 квітня 2015 року, але не раніше дня її офіційного опублікування».
Ніби то все логічно, Комісія благородно дала українцям майже місяць щоб звикнути з думкою, що тепер вони за опалення газовим котлом невеликого будинку вони будуть сплачувати до 10 000,00 грн./міс., а не 1 000 - 1 500 грн./міс., як було до того. Однак дуже сумнівним, якщо не протиправним є порядок прийняття вказаної постанови, її реєстрації, опублікування, а також підготовки нормативної бази Кабміну для прийняття такого рішення. Як наслідок, все це дає підстави стверджувати, що Постанова № 583 має бути скасована в судовому порядку.
Отже, в самій постанові Комісії № 583 вказано, що вона прийнята 03.03.2015р. і зареєстрована Міністерством юстиції України в той же день. Навіть постанови Кабінету Міністрів дуже рідко користуються такої привілегією миттєвої реєстрації нормативно-правового акту, але можна допустити, що постанову прийняли на засіданні Комісії, яке розпочалось о 10.00 год. 03.03.2015р. (так як було повідомлено про початок засідання о цій годині http://www.nerc.gov.ua/index.php?news=4261), підписали після закінчення засідання (новина на інтерфаксі зявилась о 12.49 http://ua.interfax.com.ua/news/political/253424.html), невідкладно передали кур’єром прямо в руки Міністру юстиції, який відклавши реєстрацію всіх поточних нпа, доручив невідкладно зареєструвати постанову (постанови) НКРЕКП.
Після вказаної реєстрації із занесенням до єдиного державного реєстру нормативно-правових актів, Мінюст тут же повідомив про це Комісію, і та ввечері того ж дня неймовірним чином встигла передати зазначену постанову для офіційного опублікування.
Якщо допустити можливість прийняття і реєстрації за один день в Мінюсті кількох постанов НКРЕКП ще можна, то яким чином того ж дня – 03 березня 2015 року вказана постанова, разом з двома іншими постановами НКРЕКП від 26.02.2015р. про підвищення тарифів на електроенергію потрапляє до спеціально створеного позачергового номеру 15/1 Офіційного вісника України (http://ovu.com.ua/news/1448-normativno-pravovi-akti-yaki-gotuyutsya-do-opublik) і тут же публікується - просто незрозуміло.
Цей факт вже може бути предметом для перевірки компетентними органами. Підготовка номеру Офіційного вісника України до друку достатньо тривалий процес. Так номер 15, який вийшов друком 03.03.2015р. готувався ще 23-24.02.2015 року (http://ovu.com.ua/news). При цьому найбільш свіжим актом у ньому був Наказ Міністерства юстиції від 18.02.2015р., а після 15 номеру, 02.03.2015р. вже були підготовлені 16 та 17 номери, які вийшли друком відповідно 06.03.2015р. та 10.03.2015р. відповідно, з актами, які також були прийняті ще в лютому.
Простіше кажучи, неможливо підготувати номер Офіційного вісника України за кілька годин з актом, який прийнятий того ж дня і ще й встигнути його опублікувати.
Але це лише половина історії. Набагато цікавішим є прийняття нормативно-правової бази, яка регулює порядок встановлення цін на газ для населення. В основному такими актами є постанови Кабінету Міністрів України.
Так от, виявляється чинні тарифи на газ для населення були встановленні НКРЕ на підставі постанови Кабінету міністрів України, а саме «Про вдосконалення державної політики регулювання цін на природний газ і тарифів на теплову енергію та забезпечення посилення соціального захисту населення під час оплати житлово-комунальних послуг» від 25 березня 2014 р. № 81, уточненої постановою КМУ № 106 від 17.04.2014р. (http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/81-2014-п/print1382536243612832).
Ця постанова прямо визначала розміри тарифів, і по суті, до моменту її скасування, рішення НКРЕКП про підвищення тарифів є протиправними, так як в своїй діяльності НКРЕКП керується законодавством України, актами вищестоящих органів виконавчої влади, в тому числі постановами КМУ.
Так от, постанова уряду № 106 від 17.04.2014р. була чинна аж до 12.03.2015р. і втратила свою силу лише 13.03.2015 року, коли вступила в силу інша постанова Кабінету міністрів України, а саме від 28 лютого 2015 р. № 66 «Про визнання такими, що втратили чинність, постанов Кабінету Міністрів України від 25 березня 2014 р. № 81 і від 17 квітня 2014 р. № 106» (http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/66-2015-п/paran2#n2). При цьому постанова, якою Кабмін скасував чинні тарифи, приймалась в екстреному порядку, адже засідання уряду 28.02.2015р. не планувалось (http://www.kmu.gov.ua/control/uk/meetings/timeframe?d=18.2.2015) і на цьому засіданні було прийнято лише кілька постанов Кабміну.
Відповідно до Закону України «Про Кабінет Міністрів України» постанови Кабінету Міністрів України, крім постанов, що містять інформацію з обмеженим доступом, набирають чинності з дня їх офіційного опублікування, якщо інше не передбачено самими постановами, але не раніше дня їх опублікування (ч. 1 ст. 52). Днем же публікування у все тому ж Офіційному віснику України № 18 є 13.03.2015 року (http://ovu.com.ua/news/1450-normativno-pravovi-akti-yaki-gotuyutsya-do-opublik). Про те, що уряд не буде приймати змін до постанови № 81 про ціни на газ заявив сам міністр енергетики і вугільної промисловості України Володимир Демчишин (http://espreso.tv/news/2015/02/28/uryad_ne_skhvalyv__pidvyschennya_cin_na_haz_dlya_naselennya).
Лише 2 березня 2015 року урядовці виявили, що окрім постанови № 81, є ще кілька актів, які заважатимуть їм прийняти заплановане підвищення тарифів постановою НКРЕКП. Зокрема такою була Постанова Кабінету Міністрів України від 1 червня 2011 р. № 869 “Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги” (http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/869-2011-п/paran648#n648 ), якою було затверджено Порядок встановлення роздрібних цін на природний газ для населення.
Так, по всьому тексту вказаного порядку вживався термін «НКРЕ» - «Національна комісія з питань регулювання електроенергетики України», яка існувала до прийняття Указу Президента України від 10 вересня 2014 року № 715/2014, яким було затверджено «Положення про Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП)» і фактично створено новий орган. НКРЕКП не могла підвищувати тарифи на газ на підставі Постанови від 1 червня 2011 р. № 869, яка надавала це повноваження іншому органу НКРЕ.
Зважаючи на це, в екстреному порядку, Кабінет міністрів України 2 березня 2015 року прийняв Постанову № 74 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України та визнання таким, що втратив чинність, Порядку встановлення роздрібних цін на природний газ для населення» (http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/74-2015-п). Інших актів в цей день урядом не приймалось і повідомлення про засідання уряду в цей день також на сайті немає.
Цією постановою № 74 від 02.03.2015р. КМУ вніс зміни до Порядку встановлення роздрібних цін, в частині зміни назви органу «НКРЕ» на «НКРЕКП» та зміни деяких інших положень, які швидше за все є досить принциповими (але це вже питання до спеціалістів) в плані обрахунку нового тарифу.
На підставі вказаних змін НКРЕКП вже спокійно 03.03.2015р. приймала злощасну Постанову № 583 «Про встановлення роздрібних цін на природний газ, що використовується для потреб населення».
Однак при всьому цьому, лише 13.03.2015р. у чудовому виданні – Офіційному віснику України було опубліковано Постанову Кабінету міністрів України № 74 від 2 березня 2015 року http://ovu.com.ua/news/1450-normativno-pravovi-akti-yaki-gotuyutsya-do-opublik - п. 24. На підставі вже згаданої ч. 1 ст. 52 Закону України «Про Кабінет Міністрів України» постанова уряду, яка надала повноваження новому органу НКРЕКП можливість змінювати тарифи набула чинності лише 13.03.2015р. !
Окрім цього, варто також зауважити, що очолює НКРЕКП незрозуміла особа – Вовк Д.А. Він був призначений як «тимчасово виконуючий обов’язки» (http://www.president.gov.ua/documents/18681.html), а усі документи підписує як «виконуючий обов’язки». Ані одна, ані інша посада щодо «НКРЕКП» не передбачена жодним законодавчим актом. Більше того, в силу вимог законодавства і Конституції прийняття рішень від імені органу і їх підпис в такому статусі є протиправним. Тільки ця одна обставина вже є підставою для скасування усіх актів за підписом цього пана.
Отже, з усього викладеного можна зробити висновок, що рішення, яке визначає надзвичайно важливе грошове зобов’язання всіх громадян України перед державою було прийнято в відверто нігілістичний спосіб, з використанням численних нормативно-правових актів, які не вступили в законну силу, ігноруванням тих, які були чинними і прямо забороняли підвищення тарифів, підписано від імені органу не уповноваженою на це особою, із відвертими підтасовками інформації про опублікування та іншими порушеннями.
Звичайно, що доцільність чи недоцільність підвищення тарифів на газ та їх розмір має бути обговорено експертами на широкій дискусії і можливо, частково підвищення тарифів є виправданим. Більше того, сам Уряд своєю ж постановою № 81 ще в березні 2014 року передбачив, що протягом 2015-2017 років буде відбуватись поетапне збільшення цін на газ, а саме з 1 травня 2015 р. - на 40 відсотків; з 1 травня 2016 р. - на 20 відсотків; з 1 травня 2017 р. - на 20 відсотків. Однак замість дотримання уже запланованого підвищення влада вирішила проявити вершину правового цинізму та зневаги, в першу чергу щодо свідомих і активних громадян, прийнявши явно протиправну постанову НКРЕКП № 583. З огляду на це, закликаю усіх небайдужих доєднатись до процесу оскарження в судовому порядку протиправних дій та рішень Кабінету міністрів України та НКРЕКП. Свої пропозиції надсилайте на euro.et@gmail.com
East European Financial Group
Комментариев нет:
Отправить комментарий